Selasa, 22 November 2016

Review: Hada Labo AHA BHA Face Wash, Mild Peeling Lotion and UV Perfect Gel

Assalamualaikum Pembaca Blog sekalian,

Lama nya tak update blog. Mintak maaf sangat sangat, busy dalam menempuhi liku-liku kehidupan sebagai pelajar master di UTM nie.Alahaii sapa kata sambung belajar ke peringkat master dan PhD tu senang? Banyak sangat cabarannya tau. Lagi-lagi bila tengah buat research or dissertation. Kadang-kadang rasa putus asa, rasa give up tu mestilah ada. Betol tak student-student postgrad sekalian? Nanti next entry saya sharekan apa cabaran dan tips semasam menjadi sutdents postgraduate nie. Huhu.

Entry kali nie pasal review lagi. Kali mengenai daily face wash, toner dan moisturizer yang saya pakai. Saya sangat admit yang kulit muka saya tak lawa dan tak flawwless mana pon. Tapi as a girl, mesti kita impikan kulit yang bersih, bebas dari sebarang jeragat, jerawat, bekas jerawat bagai lah. Huhi. Dulu muka saya gelap, masa kat sekolah dengan matriks. Then, masa kat UMP, timbul pulak jerawat kat pipi kiri dengan kanan nie haa. Siap tggal parut lagi tu. Adoii lagi la tension. 
Muka masa Matrik. Masa nie mana ade kamera 360 lagi. Haha

Untuk nak hilangkan parut jerawat nie, memang saya dah try banyak dah produk. Tapi takde sangat kesan. Sampailah saya tengok review dari blog2 orang lain then terbaca la review orang mengenai Hada Labo nie. Umum tahu bahawa Hada Labo nie produk dari Jepun dan ambassador dia Jun Ji Hyun. Sapa tak kenal dia tu, heroin cerita My Love From Another Star dan yang terbaharu cerita The Legend of the Blue Sea. Haaaa tengok la muka dia. Cun kot. Walaupon dah kawen dan ada anak sorang dah, tapi muka tetap flawless. Haha. 

Hada Labo ada banyak face wash. Tapi saya pakai Aha Bha Face Wash. Firstly, nak cerita pasal Hada Labo Aha Bha Face Wash. This face wash sesuai dengan masalah kulit muka saya sekarang, pore-acne and oily skin. Biasa saya pakai pagi dan juga malam sebelum tido tiap tiap hari. Face wash nie jugak ada:
Double Action Exfoliating Formula iaitu AHA (glycolic acid) and BHA (salicylic acid) yang boleh melembutkan, dan remove cel kulit mati. 
Boleh buang blackhead dan polish kulit kusam refine's skin texture supaya kulit lembut dan radiant.
Triple Anti-pollution formula iaitu membantu dan protect kulit dari sebarang pollution environment
Low irritating and pH balance skin dan no alcohol, mineral oil and colorant. Huhi

AHA BHA Face Wash Depan
AHA BHA Face Wash belakang
Untuk Mild peeling lotion pula, ini sebenarnya bukan lotion tangan or kaki tau. Tapi toner. Orang Jepun memang panggil toner tu lotion sebenarnya. Sebab tu semua toner Hada Labo tu dia tulis lotion. Don't get confius. Huhi. This lotion ada Gluconic acid yang boleh buat kulit kita fresh and lembut bila apply. Lotion nie sesuai untuk kulit normal to combination skin. Bese saya pakai lepas pakai face wash. Just titik atas tapak tangan dan tap je kat muka. Saya tak suka pakai kapas. Sebab ada tips yang mengatakan toner lagi mudah serap ke dalam kulit jika kita tap2 kan je dengan tangan berbanding guna kapas. Lagi satu tips, selepas cuci muka kita dengan face wash, terus je apply toner sebab ianya boleh elakkan muka kita dari kering. Sebab buih dari face wash boleh buat kulit kita kering, so bila pakai toner terus boleh elakkan muka kita keep hydrate semula. That why saya letak lotion nie kat bilik air, sebab lepas cuci muka terus je pakai lotion nie. Huhi
Mild Peeling Lotion depan

Mild Peeling Lotion  belakang
Untuk moisturizer pulak, saya pakai Hada Labo UV Gel SPF 50++. This gel 5 dalam 1 tau. Dia boleh jadi essence, makeup base, moisturizer, mask dan juga face primer untuk intense hydrate dan UV protection. Haaaa jimat kan. Selain moisture kulit, dia jugak boleh jadik UV protector sebab ada SPF 50++. Saya kalau carik moisturizer memang akan carik yang ada SPF sebab bila kita keluar, memang akan terdedah dengan sinaran UVA and UVB. So, this gel memang sangat membantu untuk protect kulit saya dari UV. Selain tu jugak, gel nie ada vitamin C derivative yang boleh remove kulit kusam dan keeps kulit kita glow. Dia ada mengandungi dua jenis acid iaitu Nano hyaluronic and hyaluronic acid yang juga boleh intense and keeps hydration tahan lama. Biasa saya pakai siang je sebab gel nie ade UV. Malam mana ade UV. Hahaha saya pakai juga pada waktu malam tapi pakai kat mana2 part kulit yang kering je sebab dia kan boleh mositurize kulit kita. 

Ini Perfect UV Gel SPF 50++ depan. Belakang dia tulisan Jepun je. Mana paham. Huhi 
Ini set yang saya pakai tiap tiap hari 
Produk nie boleh dapat kat Watson, Guardian dan pasaraya Giant and Aeon pon ada. Harga nya mahal jugak la. Nangis jugak la saya kalau nak beli lagi-lagi masih bergelar students nie, tapi di sebabkan kesan dia saya suka., terpaksa jugak beli.Huuuuu. Kalau face wash biasa dalam RM 27. Mild Peeling Lotion dalam Rm 49.90 dan UV Gel SPF 50 ++ dalam RM 44.90. Selalu lah buat perbandingan harga macam saya. Kalau kat pasaraya biasa mahal, so saya selalu beli kat Watson or Guardian sahaja. Huhu setakat nie saya pakai, parut jerawat makin pudar, dan jerawat kat pipi kanan saya dah berkurangan. Orang kata kalau parut jerawat makin pudar, maka muka kita makin cerah la tu. Huhi. Okeh, kepada semua yang masih mencari skin care apa yang sesuai dengan kulit acne-prone and oily skin, cuba lah Set Hada Labo AHA BHA nie. Dan pilihlah produk yang sesuai dengan masalah kulit anda. Jangan main tarammm je. Nanti jadi makin teruk nanti. Haaaa okehlah. Selamat mencuba. Adious..




24 ulasan:

  1. Hi nak tanya, berapa lama awak pakai produk ni untuk hilangkan jerawat? Saya pun ada masalah jerawat, jerawat tu sering naik dekat dagu saya dan tak hilang2, and sekarang ni semakin bertambah jerawat tumbuh on my cheeks. Jerawat tu tumbuh dan hilang tapi meninggalkan kesan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya pakai nie around setahun dah. :)

      Padam
    2. 3 produk ni boleh x hilangkn bintik2 hitam kat muka

      Padam
  2. Kalau masa first2 pakai ada effect tak?macam naik jerawat ke...Sebab ada review yg saya baca kalau pakai product yg ada bha/aha ni normal kalau jerawat. Betul ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. masa saya mula pakai dulu muka saya memang tgh breakout. bila dah lama2 pakai baru kurang sikit jerawat. kalau pakai produk aha/bha tu naik jerawat tu ikot jenis kulit kot. Ade naik jerawat juga sebiji dua masa mula2 pakai dulu, tapi skrg okeh dah.

      Padam
  3. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  4. Sis nak tanya, kalau bha aha face wash tu untuk kulit dry to combi suggest tak guna ? Ke takut jadi kering ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau kulit combination boleh. kalau kulit kering saya tak suggest yang nie kot. Sebab memang Aha Bha nie untuk kulit kombinasi to oily skin.

      Padam
  5. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  6. Toner tu ada bha dan aha jgk ke ?

    BalasPadam
  7. pakai cleanser hada labo aha bha bleh mkan vitamin c ke

    BalasPadam
  8. Produk nih tahan untuk berapa lama?

    BalasPadam
  9. Sis nk tanya, klau pkai facewash ni , lepastu wajib pakai sunscreen ke? Klau xpkai boleh sunburn k

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hi Assalamualaikum. Saya baca sunscreen adalah trmasuk dlm skincare routine yg penting. Sbb nak elak dari kanser kulit n jeragat. Better cegah dari mengubati hee. Btw u can search pasal sunscreen/sunblock ni. Dulu i tak tahu sunscreen ni penting but now bila dh tahu i mmg akan pakai sbb taknak kulit jd sunburn/suntan. Hope this help u^^

      Padam
  10. Ape beza yg awak pakai ngn hadalabo face wash AHA+BHA yg acne control tuu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau pakai ‘aha bha face wash’ dengan ‘wardah c-defense’(vitamin c) dalam routine skincare bole ke sis?

      Padam
  11. Dimana nak dapatkan produk ini

    BalasPadam
  12. hello sis.....i nak tanye...klau pkai clenser yang ada aha + bha kene pkai suncreen jgak ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. ya sbb kulit muka kita akan jdi sensitif dgn cahaya matahari

      Padam
  13. Salam sis, nak tanya masa guna cleanser hada labo tu ada rasa pedih ke? Perlu ke saya teruskan guna? Sebab muka saya rasa pedih bila guna

    BalasPadam
    Balasan
    1. rasa pedih sbb tindah bls acid dlm cleanser tu.. biasanya pedih dlm bbrpa saat je. kalau lama sgt rasa pedih tu better stop

      Padam
  14. salam sis, yg cleanser tu u pki twice a day ke?

    BalasPadam
  15. Bole pakai setiap hari ke cleanser ni? Ke tak bole selalu?

    BalasPadam