Jumaat, 18 Ogos 2017

Daily Skincare Routine Pada Waktu Siang (Entry 2)

Assalamualaikum Semua...

Haaa kali nie untuk entry kedua, saya akan sambung pasal skincare routine yang buat waktu siang. Sebenarnya agak sama je dengan routine malam punya, tapi ade sedikit tambahan yang saya nak highlight kat sini. Haaaa.

Okeh apabila kita dah buat skincare routine malam, then kita tidur. Bila bangun tidur, first step yang saya buat adalah cuci muka dengan make-up remover dahulu. Kenapa Make-up remover dahulu? Sebab bila dah buat skincare routine malam, minyak-minyak dan kotoran akan keluar. Sebab tu bila bangun tidur, muka berminyak gila, lagi-lagi oily skin macam saya nie. Sebab tu cuci muka pakai make-up remover dahulu. Lagipun, make-up remover bukan sekadar remove make-up je, tapi ia juga boleh buang whitehead tau. Huhu make-up yang saya pakai adalah Garnier Micellar Water Pure Active yang cap biru tu. Saya ade update kat previous entry. 

Lepas cuci pakai make-up remover, haaaa baru cuci pakai celanser. Kalau siang saya pakai cleanser lain. Saya pakai cleanser yang light dia punya foam. Kenapa? Sebab malam skincare dah treat muka kita, dah buang sel-sel kulit mati kat muka. So, tidak di galakkan pakai cleanser yang heavy buihnya. Takot nanti dia akan rosakkan sel-sel kulit yang tak rosak lagi tu. Cleanser yang saya pakai pada waktu siang adalah Himalaya Herbals Purifying Neem Face Wash. Disebabkan muka saya berjerawat kat pipi nie, memang saya akan pilih cleanser yang akan remove jerawat. Cleanser malam pun saya pakai yang boleh remove acne. Himalaya Neem nie memang ramai yang bagi review best punya. So, saya pun try beli yang kecil punya. Alhamdulillah la, setakat pakai nie jerawat kurang sikit. Takde timbul jerawat-jerawat besar tu dah. Nie light je buih dia. Buih sikit je bila kita apply kat muka nie. Lepas cuci, then bilas. Produk ni natural produk, and dia ade turmenic dan neem. Apa kelebihan turmenic nie? Macam yang saya mention sebelum nie, turmenic boleh kill acne bacteria dan kurangkan pimple.




Okeh, lepas pakai cleanser macam biasa la pakai toner. Then serum, then moisturizer. Kalau malam, lepas pakai mositurizer pakai ubat jerawat atau ubat parut jerawat kan. Tapi kalau siang, lepas pakai moisturizer saya akan pakai sunblock atau sunscreen. Siang memang wajib pakai sunscreen sebab nak protect muka dari sinaran UV. Simple. Sebab sinaran UV juga merupakan salah satu faktor muka kita bermasalah, tona tak sekata bagai. Sunscreen yang saya pakai sekarang ada dua. Satu hada Labo UV perfect. Ade saya mention dalam post Hada Labo Review sebelum nie. Tapi sebab dah abes dan saya tak beli lain lagi, saya sekarang pakai Bio-Essence Sunscreen Moisturizing Cream SPF 56. Haaa selain protect skin dari UV, produk nie jugak ade moisturizer yang boleh bagi kelembapan kat kulit. Cara saya pakai saya dap-dapkan je kat muka. Saya tak pasti ada lagi ke tak sunscreen nie kat pasaran sebab jarang saya nampak dah kat Watsons or Guardian. Yang ade pun yang  Bio-Water Cooling Sunscreen tu. Pakai yang tu pun okeh. Ramai juga yang bagi best review untuk produk tu. Lepas pakai sunscreen baru la pakai make-up or foundation kalau perlu. Kalau keluar sekejap, saya pakai bedak je. Malas pakai make-up. Huhuhu

Sunscreen saya pakai sekarang.



Tengok kapas muka nie kotor lepas saya lap muka dengan make-up remover bila bangun tidur.

Untuk tambahan, biasa petang saya akan scrub muka saya nie. Macam yang saya mention dalam post sebelum nie, saya pakai St. Ives Green Tea Scrub Blackhead Clearing. Nie bau dia memang best. Saya biasa guna 3 atau 4 kali seminggu je. Scrub dia tak heavy sangat. Light dan halus je. Lepas cuci then bilas macam biasa. Korang akan rasa muka korang lembut gituww. Muehehe.

Okeh itu je perbezaan penjagaan kulit siang dan malam bagi saya. Sapa sapa baca entry nie follow la blog ini. Nanti saya update pasal make-up yang saya pakai pula. Nak kata suka make-up tak jugak sebab barang make-up tak berapa banyak, (sebab student lagi, nak beli nak tak berapa nak mampu) tapi pengetahuan tu ada la. Huhihuhi. Jumpa lagi guys. Semoga kita semua dalam keadaan baik dan hidup diberkati Ilahi. Bye.  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan